Proces certyfikacji
Ogólna procedura certyfikacyjna Systemów Zarządzania (SZ) dzieli się na kilka, poniżej opisanych faz.
Przygotowanie oferty
W celu przygotowania oferty przez QA Solutions niezbędna jest znajomość podstawowych informacji na temat organizacji. W tym celu należy wypełnić odpowiedni kwestionariusz poprzez:
- pobranie kwestionariusza ze strony – odesłanie wypełnionego drogą pocztową lub elektroniczną
lub też poprzez
- kontakt telefoniczny z biurem – podczas rozmowy z naszymi pracownikami wspólnie wypełnione zostanie zapytanie.
Oferta i Umowa
Na podstawie otrzymanych informacji QA Solutions określa czas trwania audytu, który jest niezbędny do jego przeprowadzenia zgodnie z wymaganiami akredytacyjnymi. Przygotowana oferta zawiera czas trwania audytu, koszty certyfikacji, regulamin badań i certyfikacji oraz zlecenie o certyfikację.
Planowanie audytu
Planowanie rozpoczyna się od momentu przysłania zlecenia akceptującego ofertę. Z odpowiednim wyprzedzeniem przed audytem ustalany jest jego termin oraz skład zespołu audytorskiego. Dokładne zaplanowanie przebiegu audytu spoczywa na audytorze wiodącym, który przygotowuje proces audytu certyfikacyjnego.
Audyt certyfikacyjny
W zależności od rodzaju certyfikowanego standardu audyt może być jednoetapowy lub dwuetapowy.
W przypadku dwóch etapów:
Etap pierwszy polega na wstępnej ocenie przygotowania firmy do certyfikacji. Odbywa się on najczęściej w formie przeglądu dokumentacji firmy. Audytor ponadto identyfikuje i informuje o ewentualnych niezgodnościach, które należy skorygować przed etapem 2 certyfikacji.
Etap drugi audytu certyfikacyjnego ma na celu sprawdzenie poprawności wprowadzenia w organizacji systemu zarządzania. Zespół audytowy przeprowadza działania oceniające zgodność systemu zarządzania z dokumentacją systemową na podstawie:
- przeglądu dokumentów na stanowiskach pracy,
- rozmów z pracownikami,
- weryfikacji zapisów,
- przeglądu wyników procesów, auditów wewnętrznych itp.,
- wizyty na miejscu wykonywania czynności.
Po zakończeniu audytu, zarówno w formie spotkania zamykającego, jak i sprawozdania z audytu QA Solutions informuje klienta o wyniku audytu. Jeżeli w trakcie audytu zespół stwierdził niezgodności, wymagane jest podjęcie działań korygujących oraz przesłanie informacji o podjętych działaniach do audytora wiodącego.
Decyzja o wydaniu certyfikatu
Decyzja o wydaniu certyfikatu podejmowana jest na podstawie rekomendacji audytora i pozytywnego wyniku z audytu. Jeżeli należność za usługę certyfikacyjną została uregulowana, to certyfikaty oraz sprawozdanie z audytu są przekazywane Klientowi.
Wraz z certyfikatem Klient otrzymuje znaki certyfikacji i rejestracji. Stosować je można zarówno w celach informacyjnych jak i promocyjnych dotyczących certyfikacji w QA Solutions i CSQA.
Audyt sprawdzający
Audyty sprawdzające przeprowadzane są w zależności od rodzaju certyfikowanego standardu. Najczęściej jednak odbywają się w cyklu 12 miesięcznym licząc od ostatniego dnia audytu etapu II.
Recertyfikacja
W celu utrzymania ważności i ciągłości certyfikacji należy przeprowadzić audyt recertyfikacyjny. Należy go wykonać przed upływem ważności certyfikatu.
QA Solutions - Aktualności
IFS Food wersja 8
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, IFS opublikował w kwietniu 8 wersję standardu IFS Food.
FSSC 22000 wersja 6
31 marca 2023 roku Fundacja FSSC opublikowała nową, 6 wersję standardu FSSC 22000.
Polityka prywatności Czytaj więcej
Klauzula informacyjna
Zmiany dotyczące przetwarzania danych osobowych, zgodnie z nowo obowiązującym Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679.